بحث در کلاس روحی (قسمت اول )

 

10398747_939339262846032_9149159642580408288_n

بحث در کلاس روحی (قسمت اول )

من هما هستم و با چند تن از دوستانم در یک کلاس روحی بعد از کلاس مدتی به بحث و بررسی و سوال و جواب می پردازیم البته هدف ما این نیست که چند نفر بپرسند و یک نفر جواب دهد بلکه سعی داریم که تبادل افکار جمعی باشد و خلاصه این مباحث را در معرض انتشار اذهان عمومی قرار می دهیم تا اگر دوستان هم تجربه ای دارند منتشر کنند

دیروز در پایان کلاس مجید شروع کننده بحث بود که پرسید :

همجنس بازی در آیین بهایی چگونه است و نظر بهاییان در این مورد چیست ؟

مریم گفت : من فکر می کنم که همه انسانها به عنوان انسان دارای حقوق انسانی و حقوق شهروندی هستند و بهاییان هیچ کس را بخاطر روش زندگی مورد تحقیر قرار نمی دهند اما روش بهاییان برای زندگی با روش همجنس بازان متفاوت است

محمد گفت : اگر نگاه کنیم در دنیا بیشتر مردم به مصرف مشروب مشغولند و نوش جان کردن آنرا حق خود می دانند ولی بهاییان ضمن احترام به دیدگاه دیگران برای بهایی بودن اعتقاد دارند که یک بهایی نباید مشروب بخورد و اگر معتاد است باید ثابت کند که در جهت ترک الکل ساعی است در غیر اینصورت نمی تواند بهایی باشد

فاطمه گفت : بنظرم در جمیع ادیان همجنس بازی مورد تایید نیست و اعتقاد دارند که خداوند زن و مرد را آفریده است و برای تداوم حیات انسانی ازدواج را حکم الهی می دانیم ولی زندگی دو مرد یا دو زن با هم را فکر می کنم علم هم حتی قبول نداشته باشد

من هم گفتم : خوب همجنس بازی یک حرکت اجتماعی نیست بلکه یک حالت فردی است که به استنباط من به علت اختلال در بدن ایجاد می شود اما چون تمایلات نفسانی چاشنی آن شده است مانند خیلی از اشتباهات انسانی به یک روند اجتماعی و نظریه و طرز زندگی تبدیل شده است مثلا اراده الهی در ازدواج و بعد رابطه جنسی است اما در جهان امروز رابطه جنسی خارج از ازدواج آنقدر شیوع یافته که ازدواج و اجرای تعالیم الهی در اقلیت واقع شده است

علی گفت : خوب چرا وقتی اکثر مردم مشروب را تایید می کنند بهاییان مشروب را آزاد نمی کنند ؟

فاطمه گفت : خوب اینکه اکثر مردم یک امر اشتباه را تایید کنند دلیل حقانیت این امر نیست متاسفانه برهنگی و آرایش افراطی یا مد غیر متعارف را رسانه ها تبلیغ می کنند و کم کم شاهدیم که همه آنها در حال رسمیت یافتن و غلبه یافتن هستند و به نظرم حتی اگر ما بهاییان در اقلیت هستیم ولی باید سعی کنیم روش درست را حفظ کنیم و برای همرنگ شدن با جامعه فساد را به جامعه خود وارد نکنیم

محمد گفت : برایم جالب است که تقریبا اکثریت بهاییان نوعی زندگی می کنند و فرزندان خود را تربیت می کنند که مصرف نکردن مشروب امری درست و عادی است و این برایم خیلی ارزشمند است

موسی پرسید : من یهودی زاده هستم و تازه بهایی شده ام و علاقه خاصی هم به مردم اسرائیل دارم نه دولت آن اما چرا بهاییان اشتباهات و جنایات دولت اسرائیل را محکوم نمی کنند ؟

مریم گفت : من آمار سازمان حقوق بشر را که نگاه می کردم دقت کردم که دهها کشور رفتاری غیر انسانی بسیار زیادی دارند و من تصور نمی کنم که بهاییان بخواهند هر روز صدها کشور و دولت را محکوم کنند ولی بهاییان به روش حضرت بهاءالله رفتار می کنند که ظلم را توسط هر فردی محکوم می دانند و ظالم را از هر قوم وقبیله مورد خطاب قرار داده که از ظلم دست بردارند و خدا را شاهد و ناظر بدانند

من هم عرض کردم : متاسفانه جنایت آنقدر شکل و شیوه های جدید یافته که ما گاه آنرا عادی می دانیم مثلا تولید و فروش سلاح های شیمیایی و اتمی و هزاران نوع دیگر که بخش زیادی از بودجه کشورها را تامین می کند و بحدی بمب و توپ و تانک تولید شده که گاه کشورهای بزرگ دهها جنگ را ایجاد می کنند تا سلاح خود را بفروشند و مردم را سلاخی می کنند و همه جنایت است و باید محکوم کرد

محمد گفت : جامعه بهایی در حال تربیت انسانهایی است که در نسل های آینده این رفتاری زشت بتدریج کم و در نهایت به انتها برسد همین کلاس های روحی و برنامه های مختلف در جامعه بهایی برای تفکر و تامل هست و ما زمانی داریم تا فرزندان خود را درست و صحیح تربیت کنیم تا فرزندان ما وقتی در جایگاهی قرار گرفتند بجای تولید اسلحه ابزار صنعتی و کشاورزی تولید کنند

فاطمه پرسید : من در فیلمی از تلویزیون در باره فراماسون ها و بهاییان و ارتباط این دو با هم می دیدم ولی متوجه منظور نویسنده نشدم که چه پیامی می خواهد بدهد ؟

موسی گفت : الان هر روز شاهد دهها فیلم و کتاب و مقاله علیه بهاییان هستیم و فکر می کنم که می خواهند با بیان توهماتی جامعه  و مردم را از بهاییان دور کنند

مریم گفت : تا جایی که من می دانم آیین بهایی چارچوبی دارد که خوشبختانه باعث حفظ و صیانت جامعه شده است فراماسونها را من به شخصه نه خوب معرفی می کنم نه بد فقط اعتقاد دارم که بهاییان وارد این روند نشده و نمی شوند و فرماسون ها هم برای خود چارچوبی دارند که با بهاییان تفاوت بسیاری دارند مثل میل ورود به قدرت و سیاست در فراماسون ها که با بهاییان تا  در تضاد است

علی پرسید : قلیان و سیگار هم آیا حرام است ؟

موسی گفت : تا حدی که من مطالعه کردم حرام نیست اما تاکید زیادی شده که مکروه است و کسانی که عبدالبهاء را دوست دارند از مصرف دخان دوری کنند

من هم عرض کردم : سیگار و قلیان در جامعه بهایی خوشبختانه مورد استقبال قرار نگرفته است و این را مدیون کلاسهای درس اخلاق می دانم

محمد گفت : متاسفانه تاثیر رسانه ها و تغییر عطر و طعم در دخان تا حدودی زیادی در جامعه جوان بهایی در حال نفوذ است هر چند قابل مقایسه با جامعه جوان غیر بهایی نیست اما باید به خانواده هایی که فرزند کوچک دارند هشدار دهیم که مراقب باشند

مریم پرسید : جالبه که هنوز رسانه ها می خواهند حضرت بهاءالله را خداوند در دین بهایی معرفی کنند و این دیگر برایم جالب نیست که بخواهم روش فکر کنم چون حتی همسایه های مسلمان من هم دیگر این نوشته های تکراری را باور ندارند

موسی گفت : خوب در بهاییان من سه حقیقت جالب دیدم یعنی اینکه اول اعتقاد دارند عالم حق وجود دارد یعنی یک خداوند بدون شریک دوم عالم امر یعنی مشیت اولیه و مظهر ظهور  و بعد علم خلق

فاطمه گفت : کمی ساده ترش کن

موسی گفت : خوب همه ما اعتقاد داریم که خداوند آنقدر بزرگ است که اسمی و صفتی ندارد و هر اسم و صفت خداوند را محدود به حدود می کند و پیامبران واسطه فیض خداوند هستند و بهاءالله هم یک پیامبر است پس خدا نمی تواند باشد و بعد هم  مردم و خلق خدا

خوب بچه های گروه بحث های ساده می کنند و جواب هایی که می دهند در حد مطالعات خودشان است انتظار نداشته باشید که یک گروه جوان بتوانند استدلال های اکادمیک کنند و هدف ما از بحث هم این نیست فقط می خواهیم با هم کمی بیشتر یاد بگیریم

هما 26/11/1394

Related posts